Thursday, December 30, 2010

PERTANDINGAN LUNCUR AIR ANTARABANGSA

Sepintas Lalu

PADA wang kertas 1,000 Rupiah Indonesia, lakaran aksi orang melompat batu di Bawomataluo, selatan Pulau Nias, Indonesia. Itu sebenarnya dianggap satu penghormatan besar kepada penduduk tempatan kerana ia dijadikan simbol tarikan pelancongan republik berkenaan./ A 1,000 note rupiah have contained of a picture man jumping in Bawomataluo, South Nias Island and eventually there is a tourism spot attraction for the island which is a big honor from a local people.

Asalnya, tradisi melompat batu itu adalah tempat latihan sebagai persediaan generasi muda menghadapi peperangan. Dulunya, jika sesiapa berjaya melompat melepasi batu itu, mereka dianggap matang dan layak untuk berjuang di medan perang.


Sebab itu peluncur cukup gemarkan Teluk Dalam dan bagi peluncur baru, mereka mempunyai banyak pilihan. Bak kata penduduk tempatan, jika gagal di ombak lapisan pertama, peluncur masih mempunyai peluang menghadap empat lagi lapisan ombak. 

Lebih meriah ketika berlangsungnya pertandingan luncur antarabangsa yang diadakan ketika musim ombak besar sepanjang Jun hingga Julai setiap tahun. Penulis yang berpeluang ke Teluk Dalam mendapati kawasan itu memang dilengkapi semua kemudahan pertandingan meluncur. 

Ketika tsunami melanda Aceh pada Disember 2004, kawasan Teluk Dalam turut dilanda musibah menyebabkan kemudahan dan rumah musnah. Kawasan itu dibangunkan semula tetapi diancam gempa bumi pada Mac 2005 menyebabkan penduduk takut tsunami menyusul lagi, namun tragedi itu tidak berulang.

Kini selepas empat tahun dilanda bencana alam yang menggemparkan, kawasan itu kembali aktif. Tidak hairanlah, ia sering menjadi tumpuan peluncur terutama dari Australia, Jepun dan Eropah yang menempuh perjalanan ribuan kilometer semata-mata untuk berhadapan ombak besar dan pulang dengan hati yang puas. 


Conclusion; 


A tourism activity,all about local people and history or mainly they are coming for surfing spot by australian,japan,european with surfers are coming through by hundred thousand kilometers far from the place of.Nias Island,Teluk Dalam,Indonesia
The 2nd place for the surfing wave after Hawaii & Bali beach.




cherating,Pahang
location
Di Malaysia Pertandingan Luncur Air Antarabangsa 
akan diadakan di Cherating (hotel)  
pada 7-9JANUARI 2011 ini.


The world surfing competition will be held in Cherating(hotel) :) hei don't miss us we will rock you!come take a look at cherating wave


LE TOUR DE LANGKAWI 23JAN-1FEB
CHERATING



p/s : i might be there soon!let's go for more info about your stay and the competition go search by google




Terima Kasih!
kalau takde tempat tinggal boleh call i , i carikan at cherating beach area atau di kawasan cherating, anyhow i suggest you to find a club med ..bye!

No comments:

Post a Comment